Åbningsslagene

Igennem årene har der i backgammon været en del debat om, hvordan åbningsslagene bør spilles. I det følgende kan du læse lidt om grundene til, at åbningsslagene bliver spillet, som de gør.

   24/13 uden tvivl. 6-5 er et af de bedste åbningsslag at starte med. Det er som regel en fordel at have færre brikker tilbage. Fører ofte til løbespil.
  
   Kan spilles på tre acceptable måder. At lave 2-punktet med 8/2 6/2 har af mange været anset for at være en klar fejl på åbningsslaget. Ikke desto mindre har det vist sig effektivt med et ekstra punkt i det indre hjemland. 24/14 med samme idé som på 65. Dog lidt mere risikabelt, da brikken er i fare for at blive slået. Endelig er der 24/18 13/9. Dette har længe været den foretrukne måde at rykke 64 på. Rykket giver god kontrol over de ydre hjemlande og samtidig har man en bygger til de vigtige indre punkter.
  
   Normalt 24/18 med 6eren. Er man til at løbe, spiller man videre 18/15 med 3eren. Er man til punkter og ønsker en bygger, spiller man 13/10 med 3eren.
  
   Samme princip som 63. Derfor 24/18 13/11.
  
   Igen et af de helt gode åbningsrul. Det er klart bedst at rykke 13/7 8/7. Der er gode muligheder for blokadespil mod de to brikker på 24 punktet.
  
   Mange rykker 13/8 13/9. Idéen er at have gode muligheder for at lave et punkt eller lave en blokade. Andre mener derimod, at det er vigtigt at få et hurtigt fremskudt anker. Derfor slotter mange med 24/20 med 4eren og spiller 13/8 med 5eren. Den sidste er for løbespillerne, hvor man rykker 24/15 med den bageste brik.
  
   Kan lige snige sig ind som et af de gode slag. Det er korrekt at lave 3punktet med 8/3 5/3. Alle spilplaner er endnu åbne.
  
   Her er det korrekt at spille 13/8 med 5eren. Derefter er det op til den enkelte, om man vil have en bygger ned med 13/11 til blokadespil eller om det nye split 24/22 skal anvendes. Splittet anses for at være lidt bedre.
  
   13/8 med 5eren og splittet 24/23 med 1eren anses for korrekt. Ideen med splittet er at forøge chancen for at lave et fremskudt anker. Man bør dog aldrig undervurdere slottet 6/5, som i en årrække var anset som det eneste rigtige. Mange gange er det korrekt at søge mere komplicerede stillinger.
  
   Computerne anbefaler flere forskellige ryk. Man kan tage to byggere ned fra 13punktet med 13/9 13/10, hvilket giver gode muligheder for et blokadespil. Man kan slotte to ankrer med det passive 24/20 24/21. Er undervurderet af mange spillere og godt til at overraske med, da mange er totalt ukendte med svarene. Endelig de to mest anvendte, der minder meget om hinanden. 24/20 13/10 og 24/21 13/9. Det er svært at sige, hvad der er bedst. Ideen med begge ryk er både at forsøge at lave et fremskudt anker og samtidig også en mulighed for at lave et punkt med næste rul.
  
   Det næstbedste åbningsslag. Alt andet end at tage 4-punktet med 8/4 6/4 er en kæmpefejl. Der er nu gode chancer til alle spiltyper samtidig med, at modstanderen er under pres fra starten.
  
   Samme idé som med 5-1. Det anses som bedst at spille 13/9 24/23. Her er splittet mere klart, da det er mere sandsynligt at rulle konstruktivt med en bygger på 9-punktet. Dog skal man ikke undervurdere 13/9 6/5, der stadig spilles af mange om end sjældent. Er gammon vigtig, kan den aggressive 24/20 6/5 bruges som angrebsvåben. Det er dog ikke et tilrådeligt alternativ.
  
   I mange år var det anset som korrekt at spille to byggere ned fra midtpunktet med 13/11 13/10. I dag er det lige så acceptabelt med anker-slottet 24/21 13/11. Et alternativ der kan komplicere spillet, er den noget utraditionelle 24/22 13/10.
  
   Klart det bedste åbningsrul. Her laves 5punktet med 6/5 8/5. Modstanderen er under pres, og man har initiativet fra starten til at præge spillet.
  
   Her er det korrekt at spille 2eren ned 13/11. Mange splitter så med 24/23. Andre foretrækker at slotte 5 punktet med 6/5. Grunden til dette er, at når brikken på 5-punktet hittes, har man vigtige konstruktive 6ere fra baren (11/5*). Et roligt alternativt er 13/10, om end noget passivt.